fredag 19 februari 2010

Montmartre

Idag var både jag och Louice lediga från skolan. När solen skiner så måste man passa på att njuta, så det blev inget pluggande den här dagen heller. Utan det blev en utflykt till Montmartre.

Det är en väldigt fascinerad del av Paris som förknippas med den bohemiska livsstilen från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal. Under den tiden levde flera av konstnärerna här som till exempel Picasso, Toulouse-Lautrec, Van Gogh, listan kan göras lång. De var med och skapade rörelsen Impressionismen som var en reaktion mot Académie des Beaux-Arts, vilka under den tiden avgjorde vad som skulle respektive inte skulle visas på den viktigaa Parissalongen. Konstinriktiningen fick stark kritik men det blev utgångspunkten för modern konst och idag är impressionismen mycket omtyckt och känd. Deras verk kan man se på Musée d´Orsay.

Parisarna kallar Montmartre för La Butte, kullen, eftersom det är stadens högsta punkt. Här ligger även sevärdigheten Sacré-Coeur med en underbar utsikt. Det är ett monument som uppfördes till minne av de 58 000 franska soldaterna som omkom i det fransk-tyska kriget 1870-1871.

Montmartre var en gång i tiden en fransk vinregion. Förr fanns det mer är 30 väderkvarnar här. De användes för att pressa just druvor och mala vete, endast två av dem finns kvar idag.
Här kan man även besöka det kända danspalatset Moulin Rouge, "Den röda kvarnen", vilken byggdes samma år som Eiffeltornet 1889 och är en lika känd symbol för Paris. Det var här konstnärerna och bomhemerna hängde. Henri de Toulouse-Lautrec blev känd för sina skisser av dansöser, till exempel Jane Avril.
(Till höger nedan ser ni också Sacre-Couer.)



Jag tycker verkligen om att gå runt på Montrematre, på grund av områdets historia och alla dess sevärdigheter. Det ligger massor med små butiker och många mysiga gator att strosa på. Blir man kaffesugen kan man gå till caféet där Amelie från Montmartre spelades in.

Dagens trip blev följande:

Första stoppet var vid den här restaurangen, jag var bara tvungen att ta kort, så mysig! Tyvärr hann vi inte med ett besök där idag, men jag ska definitivt ta mig dit en annan solig dag.

Louice påväg upp mot utsiktisplatsen vid Sacré-Coeur. Vi var båda tvugna att stanna till och se på blommorna som redan slagit ut. Det är VÅR! Eller vi svenskar tycker det i allafall, frågar man en fransman eller fransyska så kommer våren först i april, men nej det håller jag och Louice inte med om.







Efter att njutigt en stund av utsikten rör vi oss ner mot Blanche. Massor med små sluttande gator med restauranger och caféer. Både jag och Louice var så imponerad av den här mannen som målar direkt på väggen, det var perfekt.




Även idag finns det gott om konstnärer på Montrematre. Här gick vi förbi ett torg med massor av målare som ställde ut sina verk. Lilla damen ni ser nedan var så söt, jag frågade om jag fick ta ett foto på henne tillsammans med sina tavlor. Hon log och svarde "Oui".

1 kommentar:

  1. Montmartre på lördag Maria?
    Jag har läst så mycket om området och strosar gärna okring där! trevlig blogg! Jag blir väldigt Paris inspirerad!

    Ses på torsdag!
    Kram T

    SvaraRadera