tisdag 16 februari 2010

Mitt nya tillfälliga liv

Min resa började den 2 januari 2010. Mina kära föräldrar om min syster körde ner mig, tidigt på morgonen, till Svågertorp utanför Malmö. Därifrån tog jag tåget över Öresundsbron till Kastrup. Väl framme på flygplatsen mötte jag upp Sara, en av de andra tjejerna som gör samma utbyte som mig. Vi pratade mycket om våra förväntningar på de 6 månaderna vi hade framför oss. Jag kom ihåg hur jag tänkte när vi satt på flygplanet att nu har startskottet gått. PANG!

Redan under sommaren 2009 fick jag tag på gratis boende utanför Paris hos en dam vid namn Marie-Jeanne. Snäll som hon är mötte hon upp mig när jag anlände till flygplatsen Charles de Gaulle. I hennes hand höll hon en kartongbit med sitt namn på, handskriven. På min knaggliga franska försökte jag tacka för hennes vänlighet och göra en liten presentation av mig själv. Hur gammal jag är, hur många syskon jag har osv. Ni vet det man kommer ihåg från att pluggat ett språk i skolan i sex år.
Väl framme i Villiers-sur-Marne, vilket är en av Paris förorter, försökte jag göra mig hemmastadd hos Marie-Jeanne. Efter bara tre dagar så kom jag fram till att jag inte skulle klara av att bo där. Det var alldeles för långt bort från stan och alla de andra studenterna och jag hade inget Internet. Jag var tvungen att ta tåget hem senast 20.00 från Paris och kände igen mer en Marie-Jeanne i Villiers-sur-Marne. Kände mig väldigt ensam. Efter några samtal med mamma och några rådfrågande stunder med några vänner så bestämde jag mig snabbt för att leta efter boende inne i Paris istället. Efter bara två dagar fick jag tag på ett studentrum på Cité Universitaire, vilket är ett campusområde i södra Paris. Det ligger i en park och det finns flera olika hus, ett för var land. Jag bor i ett franskt, nyrenoverat hus som öppnades i januari 2010, vilket kallas för La MINA. Det är verkligen jättefint och jag trivs så bra. Mitt rum är ca 20 kvm, har ett eget badrum och så delar jag kök med andra studenter. Stämningen är mycket härlig i huset och vi är ett gäng som gör mycket tillsammans. Vi har redan fått våra traditioner som ost och vinprovning på fredagar och på helgerna äter vi långfrukost tillsammans.

För att sammanfatta det hela så var det mycket känslor upp och ner under de två första veckorna. Jag ställde mig frågan fler gånger Varför sätter jag mig själv i den här situationen? Flytta och lämna alla där hemma och starta upp ett nytt tillfälligt liv. Men nu efter ett tag i Paris kan jag se klarare och förstå varför jag valde att resa hit och studera. Det kommer bli ett minne för livet och jag kommer att lära mig så mycket. Både om Paris och inom franskan, men även om mig själv. Vad jag uppskattar och värdera här i livet, vilket är att vara nära mina vänner och min familj. Ni är saknade! Efter att strosat runt nu en hel del i min temporära hemstad så känner jag mig väldigt nyfiken på att upptäcka alla de dolda smultronställena. Det finns så mycket att upptäcka och se, en planerad timme med strosande kan lätt bli det dubbla och även mer, för det tar inte slut. Bakom varje gatukrök så döljer det sig något nytt spännande och jag älskar det.

Jag har ju helt glömt bort att berätta om skolan. Ska bra snabbt göra det innan jag avlsutar det här långa inlägget. Skolan ja, det är ju därför jag är här, på papparet i allafall. Den började den 15 januari. Jag pluggar med många härliga människor. Det har varit svårt att finna kurser som jag kan tillgodoräkna mig, men efter tre veckors pusslande så är det nu klart. Skolan jag studerar på heter MBA Institute, vilket är en del utav Inseec Busniess school. Kurserna jag ska läsa är Advertising, Strategic Management, Luxury Brandmanagement, French Culture, French, Public Speaking och Project Management.

Ursäkta detta långa inlägget med endast text, men eftersom jag varit lite segstartad med att börja blogga så fick det bli såhär. Nästa inlägg blir det massor av foton.

À bientôt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar